Referat 2021

Referat af generalforsamling i
Grundejerforeningen Bokærgård den 10. juli 2021

Generalforsamling blev afholdt i Stenstrup Forsamlingshus.
Tilstede var 21 personer. Grundejerforeningen har i alt 61 medlemmer.

Dagsorden
Valg af dirigent.
Anders Hasselager blev valgt som dirigent. Han konstaterede at generalforsamlingen var indkaldt via mail den 25. juni. Derved var vedtægternes 14 dages frist overholdt og generalforsamlingen var beslutningsdygtig.

Beretning fra bestyrelsen v/formand Jens E. Pedersen
Formanden havde fokus på følgende emner i sin beretning.

Istandsættelse af grusvejene. Formanden oplyste at grusvejene var sat i stand i foråret. For første gang var vejene i den sidste del af Runedalen også istandsat, hvilket havde betydet en større udgift end budgetteret.
Det må påregnes, at der også fremover også vil være forventning om en årlig opgradering af alle vejene inden for foreningens område og at den øgede udgift også kommer næste år.

Farten ned via bump på vejen.
Formanden berettede at bestyrelsen havde drøftet etableringen af bump på Jættestuevej med henblik på at få farten ned. Det ville formentlig være svært at få kommunens tilladelse til etablering af bump idet Jættestue fungerer som eneste adgangsvej til området samtidig med at den er udrykningsvej og servicevej for kommunale biler fx skraldebiler.
Det er ikke muligt at etablere bump på en grusvej. Normalt skal et bump være godt belyst, det vil det ikke være hos os.
Vi opnår samme fartnedsættende effekt ved at undlade at fylder hullerne i veje op.

Vejvedligeholdelse to gange årligt. En af nabogrundejerforeningerne havde henvendt sig med forslag om at vejene istandsættes to gange årligt. Forslaget var dog faldet på nabogrundejerforeningens egen generalforsamling og derfor ikke længere aktuelt. Bokærgård – bestyrelsen havde meddelt at vejistandsættelse én gang årligt var tilstrækkeligt.

Støvbekæmpelse på grusvejene. To medlemmer havde henvendt sig om støvbekæmpelse på Jættestuevej. Et norsk firma kunne tilbyde en løsning hvor der sprøjtes en støvbinder på vejen. Det står dog til en pris af 30.000 kr. pr. 1.000 meter vej, hvilket var vurderet som en meget høj pris. Vi vil undersøge andre muligheder.

Ny mobilmast på 42 meters højde. På arealet mellem Søndre Strandvej og motortrafikvejen har kommunen givet tilladelse til opførelse af en mobilmast, som skal kunne udsende 5G – signaler. Der var dog ingen viden om, hvornår den faktisk vil blive opført. Kommer der nyt vil bestyrelsen orientere om dette.

Flytning af generalforsamlingen. Bestyrelsen havde modtaget en henvendelse om flytning af generalforsamlingen til enten søndag eller lørdag i ugen efter. I dag er generalforsamlingen aftalt til 2. lørdag i juli.
Formandens beretning gav anledning til flere spørgsmål fra deltagerne:

Hvornår kommer der kloakering i vores område? Det bliver på den anden side af 2025 jf. kommuneplanen. Kloakeringen udrulles sydfra – og den er p.t. nået til området syd for Ellingeskoven.

Hvordan samarbejdes med Odsherred Kommune – nu hvor de har opsagt samarbejdet med SAGT (Sammenslutningen af grundejerforeninger)? Per Ole havde været til møde i SAGT og kunne oplyse at foreningen var aktiv på mange områder. Foreningen har desværre ikke længere møder direkte med til kommunen, som har valgt at holde borgermøder i stedet. Har vi et budskab til kommunen, så henvender vi os direkte.
Beretningen taget til efterretning.

Regnskab 2020, budget 2021 og fastsættelse af kontingent 2022.
Kasserer Per Ole Front fremlagde regnskabet fra 2020. Årets resultat har været et underskud på 10.231 kr. hvilket skyldes vedligeholdelse af grusvejene.
Regnskabet var dog ikke helt afstemt endnu og det manglede en underskrift fra revisor Bo Leinum.
Regnskabet blev godkendt under forbehold af revisorens underskrift. Det endelige regnskab er vedlagt dette referat.
Budget 2021 blev ligeledes fremlagt. Der forventes et underskud på 6.415 kr. igen på grund af vejvedligeholdelse.
Generalforsamlingen godkendte budgettet for 2021 og det blev påpeget at der var ubalance i foreningen økonomi – grundet øgede udgifter til vejene. Bestyrelsen blev derfor pålagt at komme med et oplæg til et budget i bedre balance til 2022 – generalforsamlingen. Dette vil medføre en kontingentstigning.
Kontingentet for 2022 blev fastsat til 300 kr. pr. medlem.
Per Ole kunne oplyse, at har været en lille stigning i kontingentrestancer. Der er p.t. 6 medlemmer, som ikke har betalt i 2021. Per Ole vurderede dog at denne udfordring vil blive løst.

Ny hjemmeside: bokaergaard.dk
Foreningen får en del henvendelse fra ejendomsmæglere mv. som spørger til Bokærgårds vedtægter, regnskaber og referater fra generalforsamlingerne. Alle disse oplysninger samles nu på en ny hjemmeside, som også kan anvendes til andre foreningsrelevante ting.
Udgiften til en hjemmeside bør holdes inden for 1.000 kr. om året. Selve hjemmesiden sættes op af formand Jens E. Pedersen, som i forvejen administrerer tre andre hjemmesider.
På spørgsmål om hjemmesiden også skulle indeholde mødeindkaldelser og oplysninger om ejerforhold oplyste Per Ole, at der fortsat skulle sendes mødeindkaldelser ud til medlemmerne (hjemmeside indkaldelser er ikke tilstrækkeligt) og at det kræver tilsagn fra hver enkelt husejer, hvis medlemslisten skal lægges på en offentlig hjemmeside. Det bliver den så ikke.
Generalforsamlingen vedtog enstemmigt at etablere en hjemmeside.

Indkomne forslag
I fortsættelse af formanden beretning tog generalforsamling stilling til en række forslag:

Støvbekæmpelse fra vejene. Bestyrelsen indhenter oplysninger om metoder til støvbekæmpelse og kommer med oplæg til 2022-generalforsamling om mulige handlinger. Om muligt tidligere, da det bedste resultat opnås, hvis støvbindingen udlægges sammen med vedligeholdelse om foråret, samt en evt. opfølgning i løbet af sommerhalvåret.
Bestyrelsen undersøger de kommunale regler for etablering af vejbump. Oplysningerne forelægges generalforsamlingen næste år.

Flytning af datoen for generalforsamlingen. Det blev besluttet at fastholde generalforsamlingen til den 2. lørdag i juli. Forslag om afholdes senere i juli eller i påsken blev afvist.

Valg til bestyrelsen.
Der fremgår af vedtægterne hvem som skal vælges til bestyrelsen i henholdsvis lige og ulige år. Valgene gælder for en toårig periode.
Næstformand/sekretær: John Bjarnø oplyste, at han ikke genopstiller til denne post grundet høj alder og han havde ”aftjent sin værnepligt” via et 26-årigt langt medlemskab af bestyrelsen. Niclas Rasmussen Debes (Jættestuevej 10B) blev valgt til denne post.
Kasserer: Per Ole Front genopstillede og blev valgt for en ny periode.
Bestyrelsessuppleant indtil 2022-generalforsamling. Idet Maria Lotz har solgt sommerhuset og er fraflyttet skulle en anden vælges. John Bjarnø blev valgt.
Anders Hasselager blev valgt som revisorsuppleant.

Eventuelt
Formanden mindede om, at der i år tømmes septiktanke i området. Tømningen sker alene såfremt lastbilen kan køre til tankene dvs. at vejene skal være fri for bevoksning i 4,5 meter højde og bredde.

Jættestuevej 10A